torsdag 1. november 2007

Låt og tenners gnissel

I serien "Øystein støtter det lokale kulturlivet, spesielt siden det tar fem minutter å sykle dit" rapporterer vi i dag om kirkekonsert der et kor og et blåseensemble (ikke å forveksle med såkalt "korps", som har slagverksinstrumenter, alt for mange klarinetter og stygge uniformer) fremførte Gabriel Faurés Requiem i d-moll.

Fauré er så deilig romantisk som man forventer av en gammel franskmann med så stor bart, og mange har sikkert hørt hans Pavane.

Faurés Requiem i d-moll har jeg hørt en del på, derfor tenkte jeg at det kunne være en fin ting, og at koret sikkert ikke hadde tatt sjansen hvis de ikke kunne levere varene, som det heter på idolsk. Og det stemte, for all del.

Kirkekonserter kan på grunn av de akustiske forholdene i en kirke være en frustrerende opplevelse. Kirker er for det aller meste bedritne konsertlokaler. Ikke ser man godt, og dersom det er mer enn tre musiserende blir lyden romlete og grøtete. Men det hjelper å ha hørt musikken før.

Jeg har lite eller ingenting å utsette på koret. Eller kanskje litt, så jeg har altså lite å utsette på Hafslundsøy sangkor. Har du forresten noensinne hørt et mer tunguttalt navn, på noe? Noen kor snobber med latinske uttrykk, noen heter bare "Spurven" eller "Dokka Mannssangforening", men det ligger tross alt litt bedre i munnen. Men nok om det. Det lille jeg hadde å utsette var at tenorene deres noen ganger sang surt, spesielt i innsatser. Men pytt. Eller nei, forresten, når de setter opp noe såvidt avansert og tar 120 spenn for det, så ikke pytt. Men nå har jeg utsatt det jeg hadde å utsette. Nå er jeg ferdig utsatt.

I alle fall er jeg fremdeles en lettrørt tufs, for jeg begynte å se slørete allerede under satsen "Pie jesu", blunket febrilsk under "Agnus Dei" (min favoritt), måtte opp og tørke en hel del under "Libera Me" (med tøffing-bass-solist) og trodde nesten jeg måtte gå før "In Paradisum" som liksom er stjernenummersvisken fra hele Requiem.
Men jeg holdt meg, så jeg kan være ganske tøff, altså. Her ser du gutten som ikke sutrer for ingenting!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar