mandag 5. november 2007

Guy Fawkes

Mens dagen dagen ebber ut vil jeg minne på at 5. november er Guy Fawkes Day, den dagen da hr. Fawkes i 1605 ble tatt på fersk gjerning i det han skulle til å tenne lunten til en solid ladning krutt som skulle sprenge det engelske Parlamentet i lufta og helst ta med seg den elendige protestantiske kongen til det hinsidige. Men Fawkes ble tatt og torturert ganske ettertrykkelig i flere dager til han avslørte de andre involverte i det som ble kalt "The Gunpowder Plot". Og så skrev han under, ikke rart at skriften var litt skjelven etter noen døgn med en behandling som selv Dubya ville vært imponert over.



Hans medsammensvorne ble "drawn, hung and quartered", det vil si at de ble dratt i en kjerre til retterstedet, hengt etter nakken til de nesten var døde, deretter skar man ut innvollene mens de fremdeles nesten levde, halshugd og deretter ble kroppen delt i fire (quartered). Stakkars Guy unngikk denne skjebnen ved å kaste seg av skafottet med renneløkken rundt halsen, dermed brakk han nakken såpass grundig at han døde før man fikk slipt knivene.

Så i dag brenner engelske barn bål med Guy fawkes-figurer, mens de synger:

“Remember, remember the fifth of November,
The gunpowder, treason and plot,
I know of no reason
Why gunpowder treason
Should ever be forgot.”

Ellers har jeg vært på trening igjen, og regner med at resten av uken kommer jeg til å bli mer og mer smertefullt klar over mine diverse muskelgrupper som jeg ikke har tøyd ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar