torsdag 8. november 2007

Kor klissat

Korsang er jo gøy. Som skolelev og student sang jeg i kor i mange år. I de siste årene, ikke så mye. I dag har jeg deltatt på en seminarserie Norsk Kulturskoleråd arrangerer over hele landet, og som har vært en dundrende suksess i minst ti år, "Kor Arti'". Javisst, moro moro, hepp hepp.

Vårs lærere får synge i kor en dag og får med oss en CD med singback og et hefte med noter og tekst. Praktisk, for all del. For min del foretrekker jeg langt på vei å hamre på gitar når elevene skal synge enn å trykke på en CD-spiller, hvertfall når det er låter jeg greier å spille. Men for mange er KorArti-materiell redningen for undervisningen i et fag de ikke har forutsetninger for og en dyp motvilje mot. Omtrent slik jeg har det med gym og tekstilforming.

Rent bortsett fra at det er slitsomt for ryggen å stå i kortrapper i timevis, får jeg litt kramper av utvalget sanger. Følsomme låter av Sigvart Dagsland om dansen og livet og sangen og hjertet, for ikke å snakke om 20 år gamle sanger av Sigvart og så videre, er ikke noe jeg frivillig bruker i undervisningen. Det er svært mange andre 20 år gamle sanger jeg heller velger. Jeg velger heller ikke "Fotbaill e toppen", vinneren av Junior Grand Prix fra i fjor eller når det var. Og aller minst vil jeg frivillig synge noe som helst som Eivind Skeie og Sigvald Tveit har tatt i. Jeg vil heller spise DDEs siste utgivelse uten ketsjup enn å synge "En stjerne skinner i natt". Æsj, æsj og atter æsj.

Jeg har derimot funnet ut at Singstar er gull verdt for musikklærere, for da har allerede elevene hørt mange gode gamle, for eksempel "Den du veit", (Marius Müller), "Forelska i lærer'n" (The Kids) og "Should I stay or should I go" (The Clash). Skal jeg følge opp trenden tror jeg tiden faktisk har kommet til "Svake menn'ske" med Jannicke. Juhuu!

Videre har jeg hatt en viss suksess med hits som "Break my stride" (Matthew Wilder) og diverse folkeviser, nå nylig har jeg lært denne til alt fra 2. til 6.klassinger:

Byssan lull
gjer buksa di full
knyt so igjen ved knea
knyter du opp
så renne det ut
og så bli du møkkete på beina.

Altså en vuggesang for drittunger, faktisk. Hentet fra Siri Haukenes og Sylvi Kiellands glimrende sangbok "Lidele galen, lidele god".

Jepp, det er mye som er morsommere enn blokkfløyte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar