lørdag 21. februar 2009

Vinterferie, tjo hei

Helt i tråd med norske tradisjoner for vinterferiering har vi tilbrakt mesteparten av denne uken på en hytte i Rondane sammen med min familie. Og siden hytta var stor og bekvem med alle...bekvemmeligheter, har det utelukkende vært en positiv opplevelse. Jeg kan nesten ikke vente med å finne en eller annen kollega eller venn som "bare" har vært hjemme i ferien for å overøse ham eller henne med selvgode historier om skiturer, snøfall og utsikt over fjellheimen. Det siste ble det forresten ikke så mye av på grunn av overvekt av det nest siste. Men pytt. Mine råtøffe nyinnkjøpte ski (s. d.) viste seg å fungere helt ypperlig i langrennssporet. Litt brede fjellskiaktige med stålkant var de gode å gå med, tatt i betraktning mitt beskjedne tempo og at jeg hadde liten hug til å gå i bratte bakker.

Men én tur hver dag og resten sløvet vi innendørs. For å komme hjem var det jo en drøy tur. 2 timer Kvam-Lillehammer, 2 timer Lillehammer-Oslo og halvannen Oslo-Fredrikstad. Med to lengre stopp ble det en stund. Min Frue var egentlig litt traumatisert av at det ikke var trådløst nett på hytta -- merkelig nok, men ble reddet av at det var nett på veikroa på Espa. Det var åpenbart som å få livet i gave på nytt. Men hennes elegante lille MacBook gjorde nytten som DVD-spiller på hytta, og vi så blant annet Kieslowskis "Tre farger"-filmer fra åttitallet (Blå, Hvit og Rød) og vi var skjønt enige om at de var oppskrytt og selvhøytidelige. Men det var det selvfølgelig ingen som turte å si på åttitallet, da Juliette Binoches sørgmodige oppsyn var regnet for å symbolisere det ypperste av europeisk filmkunst, ja, hun var selve hederstegnet for en God Film. Og det var ikke så rent lite.

Andre ting det var godt å komme tilbake til var kaffemaskinen, gitaren, brødbakemaskinen og trådløst nett. Men nå snør det som på Grønland her også. Hvis jeg lukker øynenen hører jeg faktisk fuglekvitter og kan late som det er vår, men fuglene gråter nok i de små fuglehjertene sine, for hvis jeg åpner øynene skjønner jeg at det ikke blir denne uka, akkurat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar