søndag 22. februar 2009

Hijabtradisjoner er ikke universelle


Av alle navlebeskuende stormer i vannglass som har herjet norske medier på lang, lang tid, tror jeg den såkalte hijab-debatten er noe av det mest meningsløse jeg har sett. Jeg har med hensikt ikke lest alt, men som med kamerat Fossens eskapader er det ofte nok å skumme overskrifter. Jeg har noen få synspunkter:

1. Ta lua over skautet.

2. Som Aslam Ahsan påpeker, selv i Pakistan, et muslimsk land vi ofte anser (med relativt god grunn) som mer bakstreversk og gammeldags enn Norge, har ikke politikvinnene skaut.

3. I mange andre muslimske land, som i Nord-Afrika, og endatil i Iran (se bildet over, fra en artikkel i Times), er skautetradisjonene og -reglene langt mer liberale enn de stramt tilknappede unge damene i Norge prøver å fremstille det. Det betyr at hijab, hvertfall i den formen forkjemperne i Norge insisterer på å bruke, ikke er den eneste utgaven av muslimsk kvinnehodebekledning. Hvordan skaut/sjal/hijab brukes varierer fra land til land og fra miljø til miljø, med f.eks. burkha i den ekstreme ene enden og et lett sjal i nakken i den andre. Derfor kan man ikke påberope seg en plikt basert i Islam/Koranen til å bruke hijab og at derfor man bruke det på den måten selv om man er politikvinne.

Altså: Jeg synes ikke argumentet "Jeg vil bli politikvinne men jeg må bruke hijab i stedet for politilue fordi jeg er muslim" holder. Jeg kunne godtatt argumentet "Jeg vil bli politikvinne og i tradisjonen i min familie/min muslimske menighet/min families hjemland må kvinner bruke akkurat denne typen hodeplagg, derfor vil jeg bruke det i stedet for politilue". Argumentet er bedre, men jeg vil fremdeles svare: Ta lua oppå hijaben.

Ennvidere er min erfaring fra de muslimske land jeg har vært i at graden av strenghet og tilsløring/tilknapping av kvinners hoder er omvendt proporsjonal med graden av utdanning, urbanitet, alder og inntekt. Det vil si at jo eldre, mindre utdannet og fattigere kvinnene er, jo strengere er hodeplagget. Det setter på en måte de (relativt få) norske muslimske kvinner som hevder at de må ha hijab i et annet lys. Dette mener jeg ikke nedsettende på noen som helst måte, men jeg mener at de er relativt sneversynte som påstår at deres tradisjoner og regler for hodebekledning er universelle og at retten til å gjøre det på sin måte må lovfestes i Norge.

4. Ta lua oppå hijaben.


5. Det ville vært en tragedie hvis en sak som dette skulle gjøre at Storberget går av. En statsråd bør gå av når han har gjort en virkelig tabbe, men det å presse statsråder fra stillingen sin har i de siste årene blitt det første synserne griper til når han/hun har gjort noe de er misfornøyd med. Skal justisministeren først sparkes, skal det være over noe som er betydelig alvorligere enn dette.

3 kommentarer:

  1. jeg vil bare si at nå synes jeg du var veldig klok - igjen. Fint oppsumert og ytret det her.

    Hilsen Anne Kristine

    SvarSlett
  2. Tusen takk - spesielt for at du skrev "igjen" :-) Dette temaet er jo litt følsomt, og jeg vil nødig raljere og synse ukvalifisert. Jeg innrømmer jo til og med at jeg ikke har lest alt som er sagt og skrevet om dette spørsmålet, men jeg synes nok denne kontroversen har blitt i overkant nærsynt.

    SvarSlett
  3. Puh, ja dette er en sak man nesten ikke tør å si noen om, eller være sikker på hva man nå egentlig mener om... og du oppsummerte det veldig fint og klokt, og jeg er så enig så enig!
    Hilsen Nora

    SvarSlett