tirsdag 5. september 2006

Nytt fra verden

Tsjekkias hovedstad Praha er en fantastisk by. På grunn av manglende bombing under siste krig (med unntak av ett angrep fra amerikanerne, som trodde de bombet Dresden, som ligger 134 kilometer unna) er den gamle bebyggelsen i store trekk bevart, med bygninger helt fra middelalderen og med et utall spektakulært flotte bygninger i Art Noveau-stil fra århundreskiftet.

Men i første omgang skal jeg ta opp et par fenomener knyttet til de tsjekkiske toaletter. Alle jeg besøkte var plettfrie og rene, men følgende innretning ble funnet av min kjære på dametoalettet på den nye, og ulidelig trendy restauranten "Cowboys" i bakken rett under det praktfulle og enorme kongeslottet i Praha. Og spørsmålet hun, jeg og sikker flere med oss stiller oss, er følgende: Hva bruker man dette til?




Neste undring er angående et klistremerket på veggen over toalettet på hotellet. Uten at jeg prøver å gjøre meg dummere enn jeg allerede er, antar jeg at budskapet her er de tingen du ikke skal kaste i toalettet. Selv om bildet er dårlig, gjetter jeg på at vi fra venstre til høyre får beskjed om at bind, tamponger, ørepinner og kondomer ikke skal havne i do. Men de to symbolene viser en firkantsaget trebjelke og til slutt en langkost og gulvklut.

Hva er det ikke skal kaste i do? Treverk og gulvkluter? Plankebiter og rengjøringsredskap med lange skaft? 2"x4" i furu og børster?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar