søndag 27. juli 2008

Varme og hermafroditter

Varmt, varmt, varmt! Nei, jeg klager ikke. Kunne ikke falle meg inn. Men jeg bare konstaterer at det er godt å ha ferie slik at jeg kan velge å sitte i skyggen når det er 30 grader der. I morgen kanskje en båttur, kanskje litt bading fra båten og litt dorging? Det er vel programmet for i morgen, i korte trekk.

Ellers bedriver jeg kunstnerisk virksomhet, og et nytt ungdomsverk kan beskues i disse spalter plutselig.

I går natt sov Hun og jeg ute i hagen på vår store, oppblåsbare gjestemadrass. Det vil si, først så vi "The Shining" på hennes Macbook og skulle vi liksom sove. Jadda. Ante ikke at det var så mange rare lyder i hagen vår om natta, jeg. Dessuten var det faktisk litt lyder fra byen, selv om gata vår er veldig stille, var det tross alt lørdag kveld og Månefestival tvers over elva, så litt bråk var det. Og skumle raslelyder fra eføyen rundt eiketreet.

"Redruum, redruum...". Nåja. I kveld var vi på den argentinske filmen "XXY", som handler om en 15-år gammel hermafroditt, dvs. i utgangspunktet en jente, men med tvilen i sitt hjerte og en penis ekstra. Veldig bra, selv om noe ved fremstillingen ble litt rart i mine øyne - poenget i filmen var at foreldrene ikke ville at hun skulle være unormal, men hun oppførte seg veldig rart, og hadde en atferd som var veldig forstyrret. Slik hun ble fremstilt, hadde hun/han åpenbart store psykiske problemer og en tildels uberegnelig fremferd. Men på den annen side skal jeg ikke kjøre PK-behandlingen på filmen selv om jeg tenker at de fremstilte henne veldig unormal likevel.

A propos misforhold mellom kjønn og kropp....

Min Vivs kusine var tidligere i sommer i en heftig avisdebatt med formannen (?) i Landsforeningen for transkjønnede, etter at kusine Anne hadde skrevet denne kronikken. Den handler mest om den forbilledlige toleransen som finnes i Tyrkia for transvestitter. Jeg husker nesten ikke hva debatten inneholdt, men det var åpenbart at landsforeningen ville gjerne tukte Anne for feil bruk av begreper. For det hadde de åpenbart enerett på og definisjonsmakten til å bruke. Noe som selvsagt er meningsløst. Spesielt siden det ikke bare er én. men to foreninger for det som nå heter "transpersoner", altså de som er født i det som for dem oppleves som feil kropp. Mellom disse foreningene er det mye hakking. Og det begynte etterhvert å lukte litt ekkelt martyr av hele greia.

Men selv om noen mennesker bruker sin tilstand til å slå andre i hodet med store Politisk Korrekte hamre, er transkjønnethet uansett et interessant fenomen. Jeg vil anbefale to radioreportasjer fra den amerikanske paraplyradiostasjonen/-organisasjonen NPR. De handler om tenåringer og barn som er transkjønnede, og med intervjuer fra to leger som står for hvert sitt perspektv på behandling av dem.

Link til de to delene i reportasjen om transkjønnede amerikanske barn, deres familier og hvor forskjellig de håndterer det, behandling, utsettelse av puberteten etc. Veldig interessant og spennende. Både tekst på websiden og link til hele episodene.

Del 1: "Two Families Grapple with Sons' Gender Preferences"

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=90247842


Del 2: "Parents Consider Treatment to Delay Son's Puberty:
New Therapy Would Buy Time to Resolve Gender Crisis"



http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=90273278

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar