tirsdag 8. juli 2008

Beretning om en lukket verden




Så er vi hjemme igjen. På mange måter passet det veldig bra. 7 dager hadde vært for lite, så 12 netter var akkurat passe. Det er litt uvant at jeg nå må finne fram maten selv og at det ikke kommer noe "State Room Attendant" to ganger om dagen for å re senga og lage morsomme dyr av håndklærne, men borte bra, etc etc etc.

Jeg har notert meg at jeg vil tilbake til Kroatia, Barcelona og Malta, blant annet. En halv dag i en by er frustrerende kort.





En så enorm båt er fascinerende å være på av mange grunner, ikke bare størrelsen. Men det var like fascinerende å tilbringe 12 dager i selskap med så mye amerikanere. Jeg kjenner ikke mange amerikanere og har aldri vært i USA. Noen forestillinger har jeg jo, og en av dem er at amerikanere er like forskjellige som alle andre mennesker. På den annen side er det sannsynligvis noen fellestrekk hos dem som vil reise på cruise. Så jeg vil påstå at det er noen utmerkende trekk hos dem jeg delte båt med, og det var omtrent et par tusen. La oss se:

(Med "amerikanere" i det følgende menes altså "amerikanere på cruise i middelhavet") (Og med "amerikanere på cruise i middelhavet" menes altså "En grov forenkling av mitt generelle og subjektive inntrykk av dem jeg tilfeldigvis møtte". Så dette er altså langt fra en antropologisk analyse, kan man si.)

- Amerikanere er over-joviale og utadvendte, snakker gjerne til og med fremmede og gir deg gjerne komplimenter.

- Amerikanere er støyende og tar mye plass. I spisesalen var det lettere å følge med på samtalen på bordet tre meter unna oss enn å høre hva min egen sidemann sa. Der de satt rundt det runde spisebordet og veivet med armene mens de ropte i munnen på hverandre, begynte jeg å fantasere om den scenen i Gudfaren hvor en boss slår en utro tjener til sildesalat med et balltre ved akkurat et slikt bord.

- Amerikanere er noen ganger som store barn. De er lette å få med på leker, hujing og roping, selskapsleker, serviettbretting og dansekurs.

- Amerikanere bruker fremdeles sjekker og sjekkhefter.

- Amerikanere begriper ikke hvorfor man skal operere med noe annet enn dollar.

- Amerikaneres diett er enten enorme porsjoner med fet, varm mat eller nøye utvalgte og low-fat-retter som man gnåler på kokken for å få akkurat som man vil ha det .
- Amerikanere trenger skilt overalt med advarsel om de mest innlysende ting. "Dekket kan være glatt når det er vått". "Trykk på knappen for å trekke ned i toalettet". "Hold i gelenderet når du går ned trappa". "Ikke kast gjenstander over ripa". "Vask hendene med såpe og vann når du har vært på do".



(Det kan hende det var spesielt mye mageinfeksjoner i middelhavet nå om dagen, men hver gang vi gikk inn på et sted for å spise eller kom på båten etter å ha vært i en eller annen by, måtte vi "sanitize" med desinfiserende våtservietter. Sikkert lurt, men mange av oss har uansett for vane å vaske hendene før vi spiser. )

- Amerikanere er veldig glad i å bli fotografert, gjerne i finstasen på "formal dinner". Spesielt damene har åpenbart god rutine på å posere på filmstjernevis, så de stiller seg ubesværet opp foran skipsfotografens bakgrunnslerret med bilde av båten i stjerneskinn eller en italiensk marmortrapp. Der vender de siden til kameraet, legger hodet bakover og blotter tennene i et nybleket smil. Vi norskinger var nok litt mer tilbakeholdne og kresne på når og hvordan vi ville bli avbildet, og ikke så elegant rutinerte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar