Kunstneren Lene Berg har fått avslag av eierne av Folketeaterbygninger på Youngstorget til å bruke fasaden på bygget til sitt prosjekt "Stalin av Picasso, eller portrett av kvinne med bart", der hun vil henge opp en enorm avbildning av Picassos Stalin-portrett fra 1953, som egentlig likner mest på en butch dame med bart mer enn på Josef Vissarionovitsj. Ved siden av skal det henge ett fotografi av Picasso og et av Stalin, slik det fremgår i denne artikkelen. Bildene skal henge bare én dag, Stalins dødsdag 5. mars.
Dette synes kunstner Berg er skikkelig teit. Hun mer enn antyder at AP, som eier bygninger via et annet selskap, er redd for imagen og å bli assosiert med Stalin på grunn av Arbeiderpartiets lefling med kommunismen i 30-åra. Inspirasjonen kom fra bilder av Youngstorget på 30-tallet, da Folketeaterbygningen var prydet med hammer og sigd.
Men nå har visstnok byrådet i Bergen, som for tiden huser en flott Picasso-utstilling, sagt at de kan ta prosjektet hennes på Rådhuset mens de også kaller Folketeaterbygningens avslag for "sensur", for liksom å klistre en usynlig Stalin-lapp på dem når de ikke vil ha den gigantiske plakaten der.
Da jeg hørte dette slo det meg at kanskje det ikke er så vanskelig å forstå Martin Kolberg og gutta på Youngstorget. Hadde byrådet i Bergen syntes det hadde vært like stas om det var en 20 kvadratmeter diger tegning av Adolf Hitler samt et fotografi av selvsamme Führer som skulle henge på rådhuset i Bergen?
Ikke det?
Tenkte meg kanskje det. Parallellen er i aller høyeste grad relevant. Stalin rakk å gjøre unna omtrent 20 millioner menneskeliv i løpet av sin karrière.
Så hvis man tenker litt lenger enn den selvgode byrådnesa rekker, så er kanskje disse to gutta interchangeable, som det heter. Hvis du ikke vil ha Hitler på veggen, så er det relativt logisk at du ikke vil ha Stalin.
Men siden jeg er en klok mann, vil jeg legge til følgende: Idéen bak kunstprosjektet er veldig god, og jeg mener ikke at det er fysjom å bruke Stalin, eller Hitler for den del, i kunst. Poenget er at det er legitimt av eierne av Folketeaterbygningen å ikke ønske bildene der. Det har ikke noe med sensur å gjøre. Hadde de presset på for at Berg ikke skulle få henge prosjektet sitt noe sted i det hele tatt, være seg Bergen eller andre steder, hadde det vært sensur.
Så Lene Berg trenger nok ikke å ha en koffert med nødvendigheter ferdig pakket i gangen, slik sovjetborgerne på 30-tallet hadde. Man visste aldri hvilken natt en mørk bil parkerte utenfor og NKVD banket på døra.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar