søndag 3. februar 2008

På godfot med grisen

Jeg benytter anledningen på denne slapsete søndagen til å skryte av at jeg har utvidet mitt forholdsvis begrensede matlagingsrepertoire til å inkludere noe jeg også synes er gresselig godt, nemlig stekt svineknoke.

Dette har jeg varme og fettdryppende gastronomiske minner om fra Praha og St. Petersburg, og da jeg oppdaget at et halvt bein av en død gris koster omtrent 40 kroner på min lokale matsjappe (og flere andre steder) tenkte jeg at det kan da ikke være så vanskelig.

Heksekunsten består i å koke den uformelige legemsdelen i to og en halv time og deretter slenge den i ovnen på en langpanne i 20-30 minutter. Da er den saftig inni og gyllen og sprø utapå. Selvsagt er det en del fett der, men som med de fleste sorter kjøtt er det nettopp fettet som gir smak og saft.

Jeg er også i stand til å koke poteter og putte en uåpnet pose med 4 kroners-sur/rødkål fra Kiwi oppi potetvannet de siste fem minuttene. Dermed er den kulinariske sensasjonen et faktum.

I dag eksperimenterte jeg med å smøre en blanding av honning og pepper over dyret før det gikk i ovnen, men det ble egentlig ikke noen suksess, aller mest fordi jeg dro ut for å skaffe poteter og den ble stående i ovnen for lenge, men også fordi jeg synes lukt og smak egentlig er best uten noe annet over.

Men alt i alt et stort fremskritt, selv om min begeistring langt fra deles av husholdningens andre medlemmer, som heller går sultne. Jeg har nok min kone litt på gli, men gleden over en svulmende og gyllen svinefot deler hun ikke helt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar