torsdag 9. oktober 2008

Hvorfor det ikke gjør vondt å høre noe man ikke liker

Litteraturfestivalen på Lillehammer har den siste måneden vært i hardt vær på grunn av at de i forbindelse med neste festivals tema, "Sannhet" har invitert nazi-apologeten og revisjonisten David Irving.
Media har begjærlig grepet den kontroversielle invitasjonen og presentert det som om Litteraturfestivalen i blåøyd naivitet og barnslig oppmerksomhetsjag lar en uttalt nazist slippe til mikrofonen for å spre sitt forvrengte og hatefulle budskap.

Gang på gang har representanter for festivalens styre, oftest ved kunstnerisk leder Stig Sæterbakken, presisert at de er fullstendig klar over hva Irving representerer, at han er en historieforfalsker, en svindler og totalt useriøs som forsker.

De har gjentatte ganger også fortalt at temaet for festivalen 2009 er "Sannhet", og at Irving er invitert som et eksempel på en forfatter som produserer sin egen sannhet og sin egen virkelighet. Videre er Irving en av ikke så mange som har sittet i fengsel for sine uttalelser, siden det i Østerrike er forbudt ved lov å benekte at Holocaust fant sted. Han er også nektet innreise i en rekke land. I Norge er det ikke forbudt å mene eller si at noe er sant eller ikke sant. Imidlertid har vi enkelte begrensninger for ytringsfriheten, sist ved den såkalte rasismeparagrafen, Straffelovens § 135 a.

Ikke desto mindre er det ikke i seg selv forbudt å være nazist i Norge. Ei heller er det forbudt å mene at Stalin gjorde en god jobb eller at Pol Pot var det kambodsjanske folkets redningsmann.
Folk som har i fullt alvor ment disse tingene sitter i dag, som vi vet, godt plassert i vår kulturelle og politiske elite.
På den annen side har Irving i media blitt omtalt både som nynazist og gammelnazist (bestem dere, hva?), og selv om det er svært mye som tyder på at han er en av delene, er det i hans bøker ikke det som er budskapet. Budskapet er derimot at Holocaust ikke fant sted, og hvis Holocaust fant sted visste hvertfall ikke Hitler om det, og at Auschwitz bare var en arbeidsleir med et uheldig høyt antall arbeidsulykker.

Å gi ut bok etter bok med dette budskapet, en total fornekting av det best dokumenterte folkemordet i historien, er et besynderlig prosjekt. Når jeg møter mennesker som lyver, hender det at jeg begynner å tenke at de kanskje har løyet så lenge og ofte at de til slutt tror det selv. Det er på sitt vis ganske fascinerende, og det er fascinerende uansett hva de finner på å lyve om.
David Irving har løyet i over 30 bøker. Ville det ikke være ganske interessant å la ham snakke om sitt forhold til sannhet? Ikke til Holocaust, ikke til jøder eller nazisme, men til sannhet? De fleste av oss forholder oss til den virkeligheten som vi har bevis for at eksisterer, både i nåtid og fortid. Irving gjør noe helt annet. Ja, han er en klovn, men er det ikke rimelig å anta at styret for Litteraturfestivalen ikke er klovner og løgnere? Å la noen få snakke er ikke det samme som å innrømme at det de sier er riktig.

Vi i Norge elsker ytringsfriheten, og vi snakker varmt for den og forsvarer den, for eksempel da striden om Muhammed-tegningene raste. De fleste ville forsvare vår rett til å trykke tegninger av Islams helligste figur som terrorist og støte en hel verden av annerledes troende, mest for å markere at vi har ytringsfrihet i Norge. Vi vil også støtte undertrykte i andre regimer i verden, som risikerer å bli fengslet og forfulgt for sine meninger og ytringer.

Men det gjelder åpenbart bare for ytringer vi kan like. Det er visstnok ikke Voltaire som har sagt det likevel, men sitatet "Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det", faller litt naturlig i denne sammenhengen.

Den kompakte norske majoritet av rystede forfattere er ikke bare sjokkert over at man inviterer Irving, men også redde for de mer perifere resultater av denne åpenbart uimotståelige løgnhalsen. Erik Fosnes Hansen ser for seg horder av blitzerer og nynazister som vil herje Lillehammer i mai 2009. Tove Nilsen synes det er "tulleidealisme". Heisann, Tove. "Vel vel, unger, det er fint at dere holder på med ytringsfrihet og sånt, men nå er det på tide å komme inn og spise middag".

Dagbladet vier villig spalteplass til de mest selvfølgelige motstandere av en slik invitasjon: Lederen for den mosaiske menigheten i Norge, forskningsdirektøren ved Holocaustsenteret og så videre. Det er veldig lett å stille seg bak deres synspunkter. Men Holocaust er et betent tema, i den forstand at det hefter en brun smitte ved enhver befatning med alle som ikke står trygt på de riktige synspunkter. Det kan likevel være riktig å minne om at til tross for den historiske virkeligheten er det fremdeles forskning som påviser ny kunnskap, blant annet har tallet på Holocaust ofre blitt endret de siste årene på grunn av nye forskningsresutater.

Og da snakker vi om virkelig forskning, ikke den typen Irving bedriver. Men så er han heller ikke invitert for å snakke om sin "forskning". Det kan åpenbart ikke gjentas ofte nok. Jeg tror at det eneste andre temaet som ville vakt en slik rettferdig harme som hans tilstedeværelse på Litteraturfestivalen, er pedofili. Det er det eneste som ville laget en lignende lynsjestemning. Hva med en selverklært pedofil? Ville vi latt ham slippe til? Jeg ville funnet det ekstremt ubehagelig, og ville nok gjerne kastet, om ikke den første, så kanskje den tredje sten. Men hvis du spør, har han rett til å bli hørt? må svaret bli ja,

Dessverre har presset fra de rettroende i denne saken gjort at Litteraturfestivalen har trukket invitasjonen, og Stig Sæterbakken har trukket seg fra sin stilling som kunsterisk leder. Det er en åpenbart stort tap, og jeg håper at Stigs forfatterkolleger synes det var verdt det. Da slipper hr. has-been Fosnes Hansen å bekymre seg over blitzere på Lillehammer.

7 kommentarer:

  1. Halleluja, Øystein!
    Snakker om å gå seg bort i blodtåka!
    Dette var jo noe som kunne blitt et kjempeinteressant og modig, om enn ubehagelig, eksperiment. Og dannet komfort og kos er noe man ikke skal kødde med ustraffet her i landet! At Irving er HELT på bærtur og forfekter skrekkelig ting, er i sammenhengen 'sannhet', utrolig interessant. For han tror sikkert han snakker sant. Og at han er en av de få som sitter på den virkelige sannheten. Dessuten tror han at han er offer for en konspirasjon osv osv.
    ALLE (bortsett fra noen forskrudde rasister og nazier) vet at Irving lyver og vrøvler. ALLE! Så da skjønner jeg nesten ikke hvordan opplyste og intelligente mennesker kan bli så opprørt. Ikke i den sammenhengen han var invitert til å tale i. Pokker heller!

    Forøvrig lurer jeg på om Seterbakken skulle benyttet sjansen alt dette bråket har skapt til å belyse festivalens tema istedet for å trekke seg. For å holde seg på den filosofiske og teoretiske, smale sti - og ikke bli en del av hysteriet.

    Hva tror du?

    SvarSlett
  2. beste kommentar på saken hittil Øystein.

    SvarSlett
  3. Veldig glad for at du sa akkurat dette - har sittet og strevd med en post om dette uten å få til å si det akkurat slik jeg ville. Men så gjorde jaggu meg du det. Takk skal du ha.

    PS: Det toppet seg helt for meg i går, da Anne B. Ragde i Dagsnytt 18 i går brukte argumentet at litteraturfestivalen på Lillehammer er så koselig og fin, og vi kan ikke ødelegge den med å invitere denne type holdninger. Akkurat. Koselig og fin.

    SvarSlett
  4. Bra innlegg! Som jeg har tenkt å lenke til. Men du kunne kanskje funnet et bedre eksempel på noen som har meint "at Stalin gjorde en god jobb eller at Pol Pot var det kambodsjanske folkets redningsmann" enn en mann som har vært død i ett og et halvt år?

    (For ordens skyld, jeg meiner ikke at du ikke skal kunne bruke Tron Øgrim som eksempel fordi han er død, men han er ikke noen perfekt parallell til Irvings ytringsfrihet . Det er attpåtil ganske lenge sia han talte varmt for Stalin eller Pol Pot.)

    SvarSlett
  5. årh, jeg er SÅ enig! så enig, så enig. så enig at jeg til og med måtte skrive en post om det, til og med pinge den, noe jeg nødigst gjør, fordi jeg ikke skjønte hvordan alle disse oppegående (?) menneskene ikke kunne skjønne at dette var potensialt genialt. men, dengang ei, genialitet og utfordrende tanker og ideer er visst litt for slitsomt å forholde seg til, la oss drøvtrygge bokbadkos istedet. ja, la oss heller "kose oss".

    SvarSlett
  6. Vakkert! En post etter mitt hjerte.

    SvarSlett
  7. Jeg takker for alle tilbakemeldinger! Selv om jeg har lært at man ikke skal verken blogge eller maile i affekt, måtte det bare ut og frem. Og til anonym; jeg kunne selvsagt trukket frem andre enn Øgrim. På den annen side var jeg ikke klar over at han var død, han var den første eks-stalinisten jeg kom på. Imidlertid skal det vel ikke være umulig å komme på noen andre høyt respekterte offentlige personer i samme kategori.

    SvarSlett