mandag 13. februar 2006

History will teach us nothing

Det faller meg selvsagt tungt for brystet å innrømme at jeg med stor iver leser en bok som nettopp nå blir hypet oppover ørene på oss, men jeg vil likevel melde min begeistring for Simon Sebag Montefiores Stalin-biografi. En hoff-historie mer enn politisk historie, som han antydet hos Skavlan. Og dermed saftigere for oss som trenger litt intriger, bakvaskelse, sladder, konspirasjoner, mord, utroskap, tortur og galskap for å slite oss gjennom 3-400 sider. Disse sidene får du for 170 spenn dersom du leser dem på engelsk og med myke permer, og 398 eller noe slikt hvis du på død, arbeidsleir og liv må ha den norske innbundne utgaven.



Siden jeg dermed erkjenner å være inne i en (utvilsomt kort) russisk periode, kjøpte jeg også like godt Anthony Beevors "Stalingrad". (Billigutgave 168,- skjønneru.)

Russiske tyranner er det jo flere av, og Ivan den grusomme er også fargerik lesning, ettersom jeg har sett i Carl Grimbergs verdenshistorie.

Forøvrig er jeg bekymret over at en plutselig interesse for historie er et alderdomstegn, og Kartago bør ødelegges.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar