onsdag 17. september 2008

Dagens gule ku



I tråd med rådet fra vår venn B har bakgrunnen blitt blå. Det er ikke hvilke som helst blåfarge, men en som er kjent fra villaen og den botaniske hagen Jardin Majorelle i Marrakesh. Villaen har blant annet blitt eid av Yves Saint-Laurent. Den spesielle koboltblå fargen er altså oppkalt etter villaen, "bleu majorelle".
Vi kjøpte en liten boks majorelle-blå akrylmaling ved årets Marrakesh-reise, og bortsett fra at det er fryktelig tungvint med en blikklokk som må bendes av og presses på igjen for hver gang, er det en flott farge. Som nå danner grunnlaget for bakgrunnen på "Gul ku". Dette blir spennende, dere!

3 kommentarer:

  1. Forslaget om blå bakgrunn var riktig godt!
    Artig det her!

    Spennende grafisk virkning - blir nesten som et abstrakt bilde til tross for at det HELT klart er en ku - som er stadig mindre gul (?). Heller du mot NRF, eller vil du gradere opp gulbruken igjen? Kanskje de er fargegjengivelsen på skjermen min som lyver litt?

    Ellers er jo orange en komplimentærkontrast til blått - og det er jo også noe å spille på.

    Men som sagt: Blir morsomt det her. Rart og fint. I like!

    SvarSlett
  2. Arjo kjøpte jo en STOR boks med majorell-blå til meg. For sikkerhets skyld. Så går du tom, kan du komme til meg for påfyll.
    Og det er en veldig fin blåfarge med en slags lysende og veldig tørr kvalitet. Synes ikke du også at fargen liksom lyser? Blir iallefall en ganske spesiell farge og overflate, synes jeg. Riktig fint.
    Men blikkboks er ikke så veldig kjekt, nei... Gjør at jeg ikke bruker fargen så ofte som jeg nok ville gjort ellers.

    SvarSlett
  3. Jeg hadde tenkt å grumse til bakgrunnen med andre farger, litt svart i flekker og sånn. Det er også klumper med sand i det blå, for en helt ensfarget bakgrunn er litt kjedelig, for maleren om ikke for betrakteren. Og bildet er tatt med mobiltelefonen, så kua er gulere enn det ser ut.

    SvarSlett