fredag 14. juli 2006

Sumaren så langt

Det hoper seg fort opp. OK, la oss se:

Nyord:
Andante Solsjenitsyn: Tempoangivelse i musikk; alvorlig og taktfast som en russisk militærmarsj.

Oppdagelse:
Choco Loco, en nyåpnet sjokolademakerbutikk i Gamlebyen (Fredrikstad, selvsagt). Håndlaget konfekt, håndlaget på bakrommet av tidligere kjøkkensjef Jon Sommer. Jeg har bare kjøpt tre biter der, men det var en opplevelse. Peppermynte/kanel, jordbær/pepper og (min favoritt) kaffe/trøffel. Fantastisk deilig. Jeg har (ahem) smakt håndlaget konfekt før, men jeg kan ikke huske at det var så godt. Løp og kjøp. Voldportgaten, Gamlebyen, Fredrikstad...

Sommerbyer:
... som forøvrig er et unikt sted om sommeren. Og ja, jeg har vært i Grimstad, Kristiansand, Lillesand, Kragerø, Tvedestrand (Bokbyen er forresten bryet verdt å besøke), Risør, Stavern, Åsgårdstrand, Horten, Tønsberg og så bortetter ? men de er ikke Gamlebyen.

Irriterende reklamer:
"Vanish Oxi Action"
Hvor dumme tror de vi er? Bruk en imbesil tyskprodusert reklamefilm, få en eller annen som ikke nødvendigvis snakker norsk til å dubbe den, sett et fiktivt norsk navn under. "Ennå har jeg hvilepuls!" Ikke jeg, beibi. (At vi faktisk kjøpte vidundermiddelet, har ingen ting å si)


Årets sommerbok:

Flere, men jeg sørger for å kjøpe én murstein hver sommer, for å ha noe å pløye gjennom. I år er det "The Historian" av Elisabeth Kostova. Er halvveis, og tja, det ligger an til en firer på terningen. Kanskje. Har også lest "The Last Templar" av Raymond Khoury, og den var spennende, rir på DVC-bølgen (men bedre), fort lest og fort glemt. Og for ikke å forglemme, "De beste blant oss" av Helene Uri. Glimrende, løp og les. En fryd for alle som er lei forfengelige akademikere (eller som er en slik selv).

Morsomste fiskeopplevelse:

Ah, det er så mange. Hittil har jeg nemlig fått hele tre fisk i sommer. Relativt stor torsk på bånnsnøre, deretter disse to røverne på stang:



Horngjel (Belone belone). Kjent for sitt grønne skjelett, noe som gjør at noen er tilbakeholdne med å spise den. Jeg grillet min slanke lille venn i folie, og det var riktig bra.


Fjesing (Trachinus Draco). Skummel tass, piggene i nakken er giftige. Den kan ligge i sanden slik at bare piggene stikker opp, men den finnes sjelden på så grunt vann at man risikerer å tråkke på piggene. Merkelig nok var jeg snartenkt nok da jeg fikk den til ikke å holde den hardt rundt hodet for å knekke nakken. Madammen ble så forstyrret da jeg kom med den dinglende fra snøret at den lå på brygga til neste dag, og ingen fikk røre. Om morgenen var den likevel borte, og vi antar at en mink har overtatt den. Vel, lenger sør i Europa spiser man den visstnok. Men man spiser fugu-fisk i Japan også.

Det var altså årets fiskehistorier, hittil. Vi skal nå ned igjen til hytta en uke til i sommer. Jeg forventer stor fangst. Før den tid skal vi en uke til Bornholm og noen dager i København. Fine greier.

Og nå? To uker i heimen. Sol og mageonder, men vi har pusset opp kjøkkenet og jeg har utført heltemodige snekkerdåder på utsiden av vårt 96 år gamle hus. Råte og borebiller fra femtitallet formelig raste ut da jeg fjernet vannbrettet. Nei og nei.

Vi kjem attende med meir!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar