lørdag 15. juli 2006

Mundus vult decipi

Som nedenfor anbefalt - gjør Gamlebyen i sommer. Da kan det hende du er så usigelig heldig å kikke innom Galleri Sand (som lenger nedenfor omtalt). Jeg hadde store forventninger til å oppleve Marianne Aulies gudommelige klovnebilder in natura da jeg var der i går. De er nøyaktig like dårlige som jeg trodde. Det jeg derimot ikke var forberedt på, var prisen. Mellom ett og to hundre tusen. Min mest naturlige reaksjon var "KØDDERU?!?". Men man er da høflig. Det verste er at folk er lettlurte fehoder. Jeg vurderer å sette opp en bod på Torvet, rett utenfor galleri Sand, og selge folk deres eget "Lag din egen Aulie-klovn"-kit.

Det skal inneholde:

- Et stk. ferdig grunnet lerret (ca. 120 spenn på Panduro)
- Fire tuber billig akrylmaling (4 x 60 spenn)
- Én tube akryllakk som "ferniss" (50 spenn)
- Et par pensler ( ca. 130 spenn)
- En malerkniv ( ca. 60 spenn)
- En kort beskrivelse av de relativt enkle tekniske grep man skal foreta for å produsere sin egen Ekte Aulie (10 spenn)

Da er vi oppe i 740 kroner, hvis jeg ikke har regnet helt feil. Du sparer 199 260,- og jeg vil likevel tjene på det. Og tro meg, resultatet er nøyaktig det samme.

Hvis du likevel har noen hundre tusen i lomma, kan du legge på 40 høvdinger og kjøpe en halvkjedelig Vebjørn Sand til 240 000. Han selger også halvferdige bilder og innrammede notater fra kunstanatomikurset sitt i New York, dersom du skulle tro at alt han tar i blir gull.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar