Pedagogiske dataspill for barn er ikke effektive som læringsverktøy, fremholder britiske forskere. Nemlig, Sherlock. Skoleverket har i alle år, etter at man først omfavnet datateknologi, vært desperat naivt optimistiske overfor hvordan de kan bruke den. I et forsøk på å annektere teknologien, kontrollere den, har norske elever blitt utsatt for "Mons og Marte" og lignende "GØY MED REGNEARTENE"-programvare. Vel er jeg klar over at programmer er kostbare å utvikle, men jeg har i løpet av noen år sett hvor mye skrot norske elever blir servert når de blir parkert foran en monitor. Alt har ikke vært verken like lekkert, lettanvendelig eller nyttig.
Det var først under Bendik Rugaas' korte, men hektiske tid i regjeringen det gikk opp for meg at her var viljen til å kaste pedagogisk programvare ut over elevene større enn a) evnen til å være kritiske til programmene man fikk, b) mengden datamaskiner skolene faktisk hadde, c) viljen til å vurdere hvor mye de fikk ut av det.
Selvsagt skal unger få bruke datamaskiner på skolen, men gjennomgående i alle offentlige dokumenter om IT i skolen, fagplaner, retorikk og uttalelser fra skoleledere, departement og foreldre er at det er Bra og Nyttig i seg selv å bruke en PC, uansett hva det faktiske læringsresultatet er. I dag heter det "Digital kompetanse" i fagplaner og Læringsplakater og hva pokker det heter alt sammen. Jeg trodde jeg skulle kaste opp den dagen jeg så at denne "digitale kompetansen" var oppført som ett av skolens helt primære læringsmål, sammen med lesing, skriving og regning.
Det er lett å være enig i at bruk av bestemte programmer - og i og for seg trening i å bruke en datamaskin i seg selv, til en viss grad - er nyttige supplementer til andre læremidler, på samme måte som flanellografen er det. Men ingen ville i dag predike at bruk av flanellografen, selv om den tilsynelatende bare er tidtrøyte med farger som holder barns oppmerksomhet litt lenger, i seg selv medfører læring i et slikt omfang at skolen må bruke store deler av budsjettet sitt på flanellografer og fargede figurer, sende lærere en masse på flanellograf-kurs, utstede "Flanellograf-kortet" til dem som behersker den og sette "Flanell-kompetanse" opp ved siden av lesing, skriving og regning.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar