onsdag 24. mai 2006

Streikens grusomme konsekvenser

Dette er en dramatisk dag. Det mekles på overtid. Arbeidstakerorganisasjonenes medlemmer sitter rundt omkring med yttertøyet på, klare til å kaste seg ut i streik. Undertegnede strengt tatt intet unntak, selv om min arbeidsplass ikke er av de første som blir tatt ut. Men motparten, KS, har i fullt alvor sagt "Hør her, dere må jo skjønne at det blir bra skole selv om dere må jobbe flere timer mot mindre lønn? Tenk på barna! På fremtiden! På kommuneøkonomien! Hvordan skal det gå hvis ikke de ansatte er villige til å kaste alle rettighetene på båten hvert 50. år?"

Men det er ikke bare vi som er i konflikt. Jeg følger intenst med på fergeskipperne, veterinærene og politijuristene. Hvem vet, skal jeg fra Moss til Horten for å anmelde papegøyen min en av de nærmeste dagene, kan det hende jeg kjører bomtur.

Men det mest kritiske for meg,som en uskyldig tredjepart, er hva jeg vantro leste i Dagbladet i dag :


"Også arkitekter og ingeniører i kommunene er i streik, sammen med parkeringsvakter og ansatte ved trygdekontoret, Aetat, og Mattilsynet."

Ånei! Ikke parkeringsvaktene! Hva skal jeg gjøre? Akk, jeg er rammet, meg uskyldige tredjepart. Ikke et gebyr å oppdrive noe sted? Streikevåpenets kvasse egg mot min hals!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar