onsdag 5. november 2008

Hurra hurra!




Jeg må innrømme at jeg var usikker og spent helt til jeg sto opp i dag tidlig og sjekket nettavisen(e). Jeg tror det er første gang nordmenn, europeere - og hvertfall jeg - har vært så engasjert i et amerikansk presidentvalg. Antakelig fordi 8 års republikansk regime har gjort oss alle smertefullt klar over hvor stor skade verdens mektigste embete kan påføre oss dersom det er besatt av verdens mest inkompetente republikaner omgitt av republikanske hauker med spisse nebb.

I den ringe utstrekning jeg forstår meg f. eks. på finanskrisen, mener jeg det er direkte sammenheng mellom en høyretung corporate-friendly krisekapitalisme med ekte GWB-nepotisme på toppen, og den elendige tilstand amerikansk økonomi er i, og den effekten denne krisen har og vil ha på internasjonal økonomi og til slutt vår egen lommebok. Både våre bankbetingelser, våre boligsalg eller -kjøp og prisene på våre varer er påvirket av amerikansk kapitalistisk politikk. Det fir markedet fungerer ikke helt av seg selv. Dette har da selv Alan Greenspan, kapitalismen og frimarkedets gullgutt, innrømmet?

Uansett hvilket aspekt av amerikansk kultur eller samfunnsliv jeg har lest om i det siste, matsikkerhet/kontroll, økonomi eller levekår, viser oversikter over de siste presidentperiodene at under Reagan ble USA republikanifisert med alt det innebærer, det kom en kortvarig forbedring og gjenopprettelse av sunne ordninger under Clinton, før alt bare fløt fritt under GWB.
PÅ bakgrunn av det jeg holder på å lese om (se under) er det utrolig hvor aktuell Harringtons bok er, og hvordan Bush-regimet har gjort "Det andre Amerika" enda mer usynlig.

At mange av de fattigste i USA fremdeles stemmer McCain må være resultatet av en altomfattende uvitenhet ("Obama er jo araber og sosialist!") sammen med velgertradisjoner ("Min familie er og har alltid vært republikanere")og et relativt primitivt, men tungt propagandaapparat. (Ja, Obamas kampanje hadde mer penger og brukte et beløp på reklame som måles i milliarder norske kroner.)

Mange har bemerket at dette valget ville demokratene vunnet om de så hadde nominert en dressert bavian, men jeg synes ikke seieren var så knusende tatt i betraktning den enorme mengden mennesker som tross alt har stemt McCain. Det kan virke som forskjellen på demokratisk USA og republikansk USA, både kulturelt og politisk er så stor at det kunne vært to forskjellige land.

Men feiret folk i gatene forrige gang? Gikk folk til urnene og var redde for at valget skulle bli stjålet? Sprettet europeere champagneflasker? Ikke så veldig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar