tirsdag 27. mai 2008

Det er saligere å gi (først) enn å få (etterpå)

Når man er hjemme et par dager med et hode som bare dunker og ikke vil gjøre noe, hender det at man finner noe i gamle linker som man har mailet til seg selv fra jobben for å kikker nærmere på senere.

Og som man kanskje skjønner, er det man selv man snakker om.

I alle fall, jeg meldte meg på noe som ved første øyekast enten er en veldig god eller en veldig dårlig idé (jeg velger å tro det første inntil videre), nemlig BookMooch.

Det er et onlinesystem der man legger inn en haug med bøker man kunne tenke seg å gi bort, og hvor du kan søke i tusenvis av bøker som andre vil gi bort. Som i "gratis". Og andre som i "folk over hele verden".

Opplegget er litt i slekt med bookcrossing, men mye enklere og ryddigere. Det eneste som koster noe, er selvsagt å sende bøker, og det er det du som sender som betaler. Men på den annen side, da kan du ønske deg bøker fra den andre siden av planeten, og da må de betale den frakten. Det er også mulig å begrense hvor langt man vil sende bøker, men er det no' moro' a?

Det er basert på et poengsystem der du får poeng for å sette opp en liste over bøker du vil gi bort (minst ti til å begynne med), du får ytterligere poeng for å sende en bok til noen, og enda flere når de mottar boka. Jo fler poeng du har, jo flere bøker kan du ønske deg fra andre.

Så jeg satte opp ti bøker, mange nye, som jeg kan gi bort. Bare noen minutter etterpå datt det inn mailer fra folk som ville ha noen av dem, blant annet en gammel paperback om den italienske Borgia-familien, en bok jeg ikke gadd å lese ferdig og som hadde havnet hos fretex til slutt. Men du store tid, Maria fra Bucuresti ville gjerne ha den! Og mursteinen "The Whisperers" om dagligliv i Stalins Sovjet (fabelaktig bok, men den kommer jeg ikke til å lese om igjen) ville Katherine fra USA ha.

Dette syntes jeg var så moro at jeg strøk avsted på postkontoret med én gang. Og ja, det koster flesk å sende en murstein til USA, men pytt. Flesteparten av bøkene jeg vil gi bort er små paperbacks. I kveld har jeg fått vite at mister Abell fra Cambridge UK vil ha boken "Affluenza" og jeg må bestemme om Marika fra Filippinene eller Rita fra Portugal skal få Bill Brysons "Thunderbolt Kid".

Moroa står jo igjen, jeg har ennå ikke satt opp min egen ønskeliste. Da kan jeg ta meg tid til å bråvse litt i det de andre har. Maria fra Romania hadde 163 på sin liste, og hun er en av mange.

Her er en liste over de mest ønskede akkurat nå, og jeg merker meg at også i Utlandet er "Drageløperen" hot stuff. Det er også moro med lista over de bøkene det finnes veldig mange av, her er nemlig Dan Brown mildest talt overrepresentert. Alle vil bli kvitt sine Dan Brown-bøker! Ikke så veldig rart, kanskje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar