tirsdag 11. oktober 2005

Man leser og leser

For ikke å kjede meg i veldig små, små biter på vei til og fra Tyrkia på høstferie, shoppet jeg to bøker på Landvetter flyplass i Göteborg:

Carl Hamilton. "Det infantila samhället. Barndomens slut" Veldig, veldig bra og skrekkelig provoserende.


Michael Connelly : "The Closers". Det eneste som får meg til å begynne på en politithriller er at alternativet er tre og en halv time på fly uten annet enn inflight-magasinet.

Dessverre har sistnevnte vist seg å være såvidt spennende at den har fortrengt mursteinen jeg kjøpte i sommer og som etter skjemaet skulle være utlest ved skolestart, "Jonathan Strange & Mr. Norrell". Her gjenstår det 120 sider.

Like mange som gjenstår på "Ulysses", og slik har det vært siden 1991.

3 kommentarer:

  1. Kun 120 sider igjen på Ulysses?! Aiai. Jeg på min side har store problemer med å bli ferdig med forordet til Dantes helvete... Og etter det var planen kanskje å snuse på nevnte Ul. Men før jeg kommer så langt begynner jeg vel å snuse... alternativt sniffe... lim.

    Hm.

    Beklager avbrytelsen. Carry on.

    SvarSlett
  2. Jeg har forresten funnet løsningen på å bli ferdig med tunge bøker:
    1. Få diaré eller annen infeksjon som med jevne mellomrom (f. eks. 10 minutter) sender deg til avtredet.

    2. Ha kun én bok liggende ved doen. Du rekker dermed å lese omtrent en eller to sider for hver gang, men heldigvis (juhu!) er det bare ti minutter til du må tilbake. På denne måten snegler man seg sakte men sikkert gjennom de store verk i litteraturen på blott en uke med akutt mageinfeksjon. Ars longa, vita brevis.

    SvarSlett
  3. Dette er selvsagt den store hemmeligheten. Bak ethvert belest hode ligger det til grunn en følsom mage.

    Når du nå først nevner det så går det jo en omgangssyke i barnehagen om dagen. Jeg håper, HÅPER, jeg klarer å bli smittet også denne gangen. Intet ville fryde meg mer!

    (Og langt oppe på en hems i en hytte i Alaska bråvåknet i samme sekund formannen i Foreningen For Famous Last Words opp med en dundrende hodepine.)

    SvarSlett