tirsdag 17. juni 2003

Jeg har klippet plenen

Dæven. I dag er jeg meddelsom. Men jeg føler sterkt for å dokumentere at jeg har klippet plenen min for første gang siden jeg flyttet inn i begynnelsen av juni i fjor. Jeg tenkte mye på den i fjor også, for all del. Så kom jeg på at jeg trengte ljå for å fjerne skogen av løvetann. Så kom jeg på at jeg ikke hadde gressklipper. Eller ljå. Og innen jeg fikk tenkt så langt, så kom høsten og gresset visnet helt av seg selv.




Nå stod løvetannen så frisk og fin med hvite hoder. Mitt småborgerlige liv sitter nok igjen, for jeg husker hvordan en eks-nabo i Oslo, der alle naboene gikk og friserte sine mikroskopiske rekkehusplener med neglesaks og stort alvor, antydet at det var ugunstig for hennes plen at løvetannen på min plen fnokket seg (ja, det heter det) og blåste over på hennes plen, for hun stelte så fint med sin, må vite. For Guds skyld, og jeg gikk med løvetanngift og sånn løvetannplukkegaffel over plenen. Jeg følte meg som en total idiot. Hvilket jeg også var. Jeg gir fullstendig blanke om den blåser frø hit eller dit. Har ikke folk annet å syte over, og så videre. I alle fall merket jeg her en dag at jeg begynte å bekymre meg for at andre skulle være misfornøyd med min prektige løvetannåker. Så lånte jeg en Flymo (elektrisk gressklipper med ledning) av en nabo og lot den få kjørt seg så det luktet svidd plastikk og gress helt til Biri.



Så nå ser plenen hvertfall ut som en skamklipt guttunge. Og jeg ser på den og tenker: Og så da? Hva pokker skal jeg med dette? Det står et epletre og noen bærbusker der. Og det er flott. Men barna mine leker ikke der, jeg sitter ikke der og gudene skal vite jeg ikke holder hage for at omverdenen skal skjønne at jeg er en Ansvarlig Huseier. Jeg ville aller helst ha en svær leilighet med vaktmester og balkong. Og det tror jeg blir neste skritt. Ungene leker i vilden sky rundt huset og med venner i gata, men de trenger ikke tre mål gress for å leke. Tenk det, forståsegpåere og bedrevitende "jeg er verdens beste forelder"-hyklere.



Fnokk you and the Flymo you rode in on.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar